در زمان بارداری چه عواملی موجب نفخ و گاز معده میشود و یک زن باردار چه کار هایی برای رفع آن می تواند انجام دهد .

در فرهنگ لغت نفخ کردن به معنی بادکردن و متورم شدن در مایعات یا گاز است به همین دلیل شما حس یک بالن را دارید که موجب ناراحتی است و این تازه یکی از رایج ترین و کم اهمیت ترین علائم بارداری است که اولین علائم آن حدود هفته 11 شروع میشود و تا زمان زایمان ادامه دارد .

دلایل ایجاد این حالت ها چیست؟

به محض اینکه آزمایش بارداریتان مثبت میشود به نظر میرسد که شلوار جین تان تنگ شده است ،شما باید از هورمون پروژسترون برای این حالت پف قدردان باشید .

درحالی که این هورمون برای حفظ سلامت در دوران بارداری بسیار ضروری است اما سه پیامد هم دارد :نفخ ،آروغ و باد معده.

پروژسترون باعث میشود بافت نرم ماهیچه ها در بدن شما (که شامل دستگاه گوارش هم میشود )شل و رها شود .قسمت خوب ماجرا این است که عمل هضم آهسته تر میشود و به مواد غذایی که میخورید فرصت بیشتری داده میشود که وارد جریان خون شوند و به جنین برسند اما قسمت نه چندان خوب این است که هضم آرامتر موجب نفخ میشود ،به علاوه فضای گسترش یافته رحم فشار بیشتری به مقعد وارد میکند که در ماهیچه های کنترل کننده اختلال ایجاد میکند و منجر به خارج شدن باد میشود.

آنچه لازم است بدانید :

غذا خوردن بیشتر در این دوران و بزرگتر شدن رحم باعث میشود به معده و روده فشار وارد شود .

راه حل هایی برای رفع این مشکل:

1-آب بنوشید

مقدار زیادی آب بنوشید تا غذا ها در سیستم بدنتان در حرکت باشند و در نتیجه از یبوست جلوگیری شود چون یبوست ،نفخ را تشدید میکند

2-غذا های فیبر دار مصرف کنید

سبزیجات برگ سبز ،غلات سبوس دار ،حبوبات و میوه ها .البته مصرف بیش از اندازه فیبرنیز میتواند باعث گاز معده شود.اگر برای اولین بار است که میخواهید غذاهای فیبر دار بخورید ،مصرف آن را به آهستگی شروع کنید.

3-وعده های غذایی کوچکتر میل کنید

هرچه غذای بیشتری بخورید ،گاز بیشتری تولید میشود .اگر برنامه غذایی خود را به 6 وعده غذایی کوچک تقسیم کنید یا سه بار غذای اصلی را میل کنید و دو یا سه مرتبه هم میان وعده های سالم بخورید،نه تنها میزان مواد مغذی در بدن تثبیت میشود و جنین بهتر تغذیه میشود بلکه از پر شدن بیش از حد معده و هضم سنگین جلوگیری میشود و پرباد بودن معده نیز کنترل میشود.

4-به آرامی غذا بخورید

اگر همیشه عادت داشتید که ناهارتان را در 5 دقیقه میل کنید و با این کار مقدار زیادی هوا نیز وارد معدتان میکردید ،این هوا در بدن به صورت گاز هایی دردناک میشود ،البته این درد فقط برای شماست نه جنین .بنابراین بهتر است غذای خود را در آرامش و به آهستگی بخورید ،نه تنها ناراحتی شما از بین میرود بلکه آرامشی که لایقش هستید را به دست می آورید .

5-سعی کنید آرامش داشته باشید

غذاخوردن عصبی همراه با استرس،منجر به قورت دادن مقداری هوا میشود . قبل و حین غذاخوردن چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید و به خاطر داشته باشید که وقت ناهار به این معنی است که واقعا قصد دارید با خیال راحت غذا بخورید.